Idéoplæg for byrum omkring Nørrebro Station

Det samlede løft af stationsområdet sker med afsæt i kommunens idéoplæg for byrum i Nørrebro Stationsområde fra 2015. Oplægget viser, hvordan området kan bindes sammen, og der kan skabes liv og attraktive passager under, langs og på tværs af højbanen.

Idéoplæg sætter retningen for udvikling

Idéoplægget, der danner grundlag for det samlede løft af stationsområdet, er udarbejdet af COBE Arkitekter for Københavns Kommune i 2015. Det er i dag delvist realiseret, og sætter fortsat retningen for den videre udvikling af området.  Du kan finde idéoplægget og læse om Borgerrepræsentationens vedtagelse af oplægget på kommunens hjemmeside: Idéoplæg for Byrum omkring Nørrebro Station, Bispebjerg og Nørrebro | Københavns Kommune

Fra transit til attraktion

Idéoplæggets overordnede vision er at ændre stationsområdet fra et transitområde, hvor højbanen danner barriere imellem Nørrebro og Nordvest til et område, som åbnes op, bindes sammen og bliver en attraktion for byen. Idéoplægget handler om at styrke tilgængelighed, fremkommelighed og tryghed i området, om at styrke og supplere områdets grønne træk samt at skabe plads og rammer for et varieret byliv for alle borgere. 

Visionen bygger på tre principper:

  • Bevar identitet og egenart.
  • Fra transitområde til attraktion.
  • Forbind området og skab plads til alle.

Fire strategier

Idéoplægget foreslår fire strategier som grundlag for områdets udvikling. Strategierne er vist på illustrationen nedenfor. De fire strategier er: 

  1. Den grønne forbindelse: Baggårdene er små, byrummene grå og park-områderne svære at få øje på
    i området omkring stationen. Ved at omfavne og sammenbinde de allerede eksisterende grønne områder, vil der udover en ny rekrativ rute gennem området, også bringes opmærksomhed omkring de eksisterende parker og grønne lommer.
  2. Åben op: Højbanen fungerer i dag som en mur der løber langs grænsen mellem Nørrebro og Bispebjerg. Højbanen skal åbnes op og lade de to bydele vokse sammen.
  3. Højbanen som attraktion: Højbanen står i dag som et arkitektonisk ikon for transport gennem Nørrebro - men der gemmer sig et langt større potentiale i højbanen. Fra ekstra kvadratmeter i en tæt bydel, til en identitetsskaber for området med høj attraktionsværdi. Højbanen skal gentænkes til ikke blot at være et middel til transport, men en destination og attraktion i byen.
  4. Sammenhængende patchwork af forskellige byrum for alle: Den store diversitet i områdets brugere skaber et lige så stort behov for diversitet i områdets byrum. ’Plads til alle’ skaber vi derfor med ’Alle slags pladser’ - en serie af forskellige byrum som dækker forskellige behov for forskellige mennesker. Højbanens potentialer kan benyttes til at skabe mere sammenhæng og flow langs med banen og i rummene under banen. Som en lysende åre gennem området der skaber liv og overskuelighed.
Billede
Illustration af strategier fra idéoplæg om byrum.
Illustration fra idéoplæg. Fire strategier skal danne grundlag for udviklingen af byrummene omkring Nørrebro Station.
Fotograf
COBE.
(Retoucheret)
Billede
Illustration af udviklingsprincip.
Illustration fra idéoplæg. Byrummene omkring Nørrebro Station skal være "perler på en snor", hvor højbanen og den grønne cykelrute er "snoren", der binder sammen.
Fotograf
COBE.
(Retoucheret)